Vakbekwaamheid
Het is belangrijk dat de medewerkers vakbekwaam zijn in een vakgebied dat zich snel ontwikkelt. Medewerkers zijn door het maken van toetsvragen in staat om op deskundige wijze hun verzorgende en verpleegkundige werkzaamheden uit te voeren en goede kwaliteit te leveren.
Compliance
Compliance (ook wel kennismanagement genoemd) houdt in dat de organisatie vastlegt welke medewerkers met welke taken belast zijn en in kaart brengt aan welke kwalificaties deze medewerkers moeten voldoen. Dit geeft de organisatie overzicht over wat medewerkers moeten kunnen voor zij ingezet kunnen worden.
Wanneer de organisatie inzicht heeft in wat de verschillende medewerkers moeten kennen en kunnen, dan zullen deze medewerkers daar gericht voor worden opgeleid en getoetst. De werkinstructies van Vilans worden continue doorontwikkeld, dus het is van belang om de medewerkers periodiek bij te scholen en te toetsen op hun actuele kennis:
- Managers kunnen in deze module inzien of hun medewerkers nog voldoen aan de eisen die aan hen worden gesteld.
- Medewerkers kunnen hun eigen compliance volgen.
- Medewerkers en managers worden ontvangen via email notificaties wanneer kwalificaties gaan verlopen of zijn verlopen.
- Beheerders kunnen instellen hoe lang een kwalificatie geldig is en daarmee bepalen wanneer een medewerker opnieuw getoetst moet worden.
Het Platform Thuiszorg ontzorgt de organisatie door het opstellen en beheren van een register van de medewerkers betreffende verpleegtechnische vaardigheden, bestaande uit Vilans toetsen en praktijktoetsen.
Voor een goed overzicht van de door de organisatie gestelde eisen, maakt Platform Thuiszorg een register op maat waarin de resultaten van de theoretische en praktijktoetsen van de medewerkers zijn opgenomen die voor de organisatie van toepassing zijn. Deze eisen worden gekoppeld aan de activiteiten en de daaraan verbonden vakbekwaamheid.
Als het Platform Thuiszorg het register van wettelijke eisen voor uw organisatie beheert, signaleren en verwerken we tijdig wijzigingen. Hierbij analyseren we de praktische consequenties voor uw organisatie. Vervolgens kan uw organisatie de wijzigingen intern met de betreffende medewerkers bespreken om te bepalen of er mogelijke acties noodzakelijk zijn.